mandag 26. september 2011

Varm sjokolade

Denne skal jeg prøve til helga.
Jeg elsker kakao og alt som inneholder sjokolade.
Så til helga blir det levende lys, kakao & kansje utepeis om været holder.


Krydret varm sjokolade

4 dl H-melk (blir veldig sterk om du går ned i fett%)
1/2 vaniljestang, delt i to på langs
1/2 kanelstang
1 sterk chili, delt i to, uten frø
100 gr mørk sjokolade (70%)
Pisket krem, sjokoladekrøller, konjakk eller amaretto til servering.

Hell melken i en kjele, ha i vaniljestangen, kanelstangen og chilien og la det koke så vidt opp (ca 1 min). Hakk sjokoladen og ha i melka og pisk til den er smeltet. Ta kjelen av platen og la drikken trekke i 10 min. Ta ut krydderet, sett kjelen på platen igjen og kok så vidt opp. Server den varme sjokoladen i krus, pyntet med pisket krem, sjokoladekrøller og/eller ein skvett konjakk eller amaretto.

3 kommentarer:

linn kr/sykepleier sa...

Di godmatræv! ;D

She Who Dares sa...

Rompa mi klager ikke det grann, forutenom når jeg trener av alt jeg legger på ;)

Trollmor sa...

Hei, takk for koselig hilsen på bloggen min, og kjempe gøy å se din også!!

Til en kakaoelsker fra en annen må jeg bare anbefale Santa Maria sitt Cacao og Chili krydder. Super godt!!
http://www.santamaria.no/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=0&p=p1c&c=1&s=7&id=555

Hilsen fra Trollmor <3