mandag 21. februar 2011

Husk. Glem aldri.


Du skal ha et hjerte av stein hvis du ikke blir berørt av Tatiana de Rosnays roman «Saras nøkkel».




Saras nøkkel tar for seg en dyster del av Frankrikes krigshistorie. Historien starter i Paris i 1942. Den ti år gamle jødisk jenta Sara, gjemmer sin yngre bror i et skap like før familien arresteres av det franske politiet i den beryktede oppsamlingen av jøder som siden er blitt kjent som Vél d’Hiv. Hun låser skapdøren og legger nøkkelen i lommen, overbevist om at hun vil være tilbake om noen timer. Men timene blir døgn, og Saras desperasjon vokser …

Jeg er ikke en av de som skal skryte på meg å lese for mye bøker.
Men denne burde alle lese.
Denne ble kjøpt på Jernbanetorget i full fart på vei til Trondheim, ble ikke mye soving på flytoget eller resten av turen hjem for å si det sånn.

3 kommentarer:

Bling - our elf on the shelf sa...

Du får ta den med til meg da, så jeg får låne den. Er ferdig med Isfolket for hundrede gang nå. Siste gang også tror jeg...?

Pilje sa...

Den er fiiiin! Var forresten denne jeg leste på flyet til NYC. <3

linn kr/sykepleier sa...

Nå vil jeg låne bok!