søndag 20. februar 2011

Tapasaften!

På fredag var det tapas på menyen!
Angrer meg nå på at jeg ikke tok bilder av all den deilige maten jeg spiste.
Da hadde vi nemlig tapas med naboene, pluss andre tilhørere av storfamilien.
(Sant skal sies at jeg trengte meg nok inn i storfamilien ved å flytte hit, men hva spiller det for noe rolle når jeg er så utrolig real å henge sammen med;)

Mye god mat/vin og ikke mins utrolig bra selskap.
Alle(nesten alle) lagdenoen småretter hver.
Vi fikk servert blåskjell, aioli, deilige poteter, lefseruller, albondigas, bruschetta, hvitløksjampinjonger, semi-tørkede cherrytomater og sjokoladefoundant til dessert.
Det var en del retter til, men jeg klarer ikke huske alt.
Kan vel si vi ble medlem av Mett.no.

Jeg sto for tomatsalat og kylling med pesto, hvitløk og urter- serranoskinke.
Min bedre halvdel deltok med sitt focacciabrød(der av at brødet til min bedre halvdel ble et bra stykke tema utover kvelden da alle var serdles fornøyd med det)
Kan vel si vi ble medlem av Mett.no.

Her er det eneste stemningsbilde jeg har, lånt av nabon sin iphone.
Dette er etter at all maten er inntatt og vinen er på god vei nedover i flaska.





Oppskriften på focacciabrødet har jeg stjålet fra denne bloggen:)

Deig
1 pakke finbakst eller hvetemel (1kg)
1 pakke tørrgjær
2-3 ss sukker eller honning
Salt
Litt chilipulver
Vann (ca 9 dl)
2 never saftige, soltørkede tomater
Oljeblanding
2 dl Extra virgin olivenolje
2-3 fedd hvitløk
1 ts timian
1 ts rosmarin
1 ts basilikum
1 ts oregano
Salt, gjerne fra saltkvern

Bland sammen mel, gjær, sukker eller honning, salt og chili, og tilsett vann. (Deigen skal være klissete)
Finhakk tomatene og rør godt inn.
Heves 1 time under tildekking.

Ha olivenoljen i en bolle. Press hvitløk og tilsett krydder i oljen. Rør rundt og la det stå mens deigen hever.

Slå deigen ned og press ut all luft. Deigen er seig og klissete, og det er helt riktig. Dekk en langpanne med bakepapir og fordel deigen utover. Hev et kvarter under tildekking.

Bruk fingrene til å stikke hull i deigen.

Tips: For at ikke deigen skal klistre seg til fingrene, er det lurt å dyppe dem i olje først.

Hev en time til under tildekking.

Slå over oljeblandingen og pass på at hullene fylles opp med olje. Dryss eller kvern salt over deigen.

Stek på 200 grader i 15 minutter til det har fått en gylden skorpe.
La brødet hvile i 15 minutter før servering.

NYYYYYTES!!!

2 kommentarer:

Drea sa...

Hørtes ut som en finfin aften! :D Spesielt når brød er et gjengående tema, høhø. :b

♥ Stines hverdag sa...

Koselig at dere likte focacciaen min så godt :) Den er alltid en slager her også.

Ha en fin helg!

Hilsen
♥ Stines hverdag